PASS age – από την Έλσα Χαραλάμπους

ΕΛΣΑ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΥΣ – «PASS age»- εικαστική δράση στους δυο χώρους.

Μετά την φιλοξενία έργων της σε μουσεία και ιδιωτικές συλλογές τώρα στο κτήριο του Καποδιστριακού Πανεπιστήμιου Αθηνών και στο «BOOZE»

Την έκθεση καλωσορίζουν ο Δήμος Αθηναίων και το Πανεπιστήμιο Αθηνών

ΥΠΕΡΤΙΤΛΟΣ – Έλσα Χαραλάμπους –  «PASS age»

ΤΙΤΛΟΣ – Σε απόλαυση της τέχνης και του πνεύματος εξελίχθηκαν τα εγκαίνια

Η Έλσα  Χαραλάμπους  με εξαιρετικές  σπουδές  στην  Ανωτάτη  Σχολή  Καλών Τεχνών,  έχει  στο  ενεργητικό  της  πάμπολλες  συμμετοχές  σε  εκθέσεις  εντόπιες και  διεθνείς, ενώ  έργα  της  βρίσκονται  σε  μουσεία  και  σε ιδιωτικές  συλλογές.

Παρουσία προσωπικοτήτων και φίλων της τέχνης πραγματοποιήθηκαν την  Παρασκευή 20 Απριλίου τα εγκαίνια των δύο παράλληλων δράσεων της εικαστικού Έλσας Χαραλάμπους, τόσο στην παρόδιο στοά επί οδών Αιόλου, Κολοκοτρώνη και Βασιλικής όσο και στον τόπο εφαρμοσμένης αισθητικής BOOZE, με γενικό τίτλο «PASS – age» (πέρασμα).

Και οι δυο αυτές καλλιτεχνικές απόπειρες της ταλαντούχας εικαστικού έτυχαν ιδιαίτερης μνείας από τον διαδικτυακό τόπο του Δήμου Αθηναίων Athens Trigono, που έγραψε ότι  «H  έκθεση  Pass age της Έλσας Χαραλάμπους «ξεκίνησε» αυτή την Παρασκευή 20/4 σε δύο χώρους. Στο Βooze της οδού Κολοκοτρώνη, αλλά και στην παρόδιο στοά που βρίσκεται στο σταυροδρόμι των οδών Αιόλου, Κολοκοτρώνη και Βασιλικής και ανήκει στο Τμήμα Πολιτικής Eπιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης του ΕΚΠΑ.  

Την έκθεση παρουσιάζουν ο διαδικτυακός τόπος του Δήμου Αθηναίων Athens Trigono και  το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών

Ο διαδικτυακός τόπος του Δήμου Αθηναίων Athens Trigono επισημαίνει:

H  έκθεση  Pass age της Έλσας Χαραλάμπους «ξεκκίνησε» την Παρασκευή 20/4 σε δύο χώρους. Στο Βooze της οδού Κολοκοτρώνη, αλλά και στην παρόδιο στοά που βρίσκεται στο σταυροδρόμι των οδών Αιόλου, Κολοκοτρώνη και Βασιλικής και ανήκει στο Τμήμα Πολιτικής Eπιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης του ΕΚΠΑ.=

Να υπενθυμίσουμε εδώ πως η παρόδιος στοά καθαρίστηκε και λειτουργεί ως χώρος τέχνης και χάρη στις προσπάθειες του Προγράμματος μας. 

PASS age, Έλσα Χαραλάμπους, εικαστική εγκατάσταση».

Από την πλευρά το Δελτίο Τύπου του Πανεπιστημίου έχει ως εξής:

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ

Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών

Σχολή Οικονομικών και Πολιτικών Επιστημών Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης

Παρόδιος Στοά

στην Αιόλου – Κολοκοτρώνη – Βασιλικής

ΜΟΝΑΣΤΗΡΑΚΙ

Δελτίο Τύπου

Την Παρασκευή 20 Απριλίου 2018 και ώρα 20.00 εγκαινιάζεται στην

Παρόδιο Στοά της Αιόλου – Κολοκοτρώνη – Βασιλικής, η έκθεση σχεδίων και ζωγραφικής της ‘Ελσας Χαραλάμπους με τίτλο PASS age

«Με το πορτραίτο, ως μια παλαιότατη και εγκυρότατη αναζήτηση του εικαστικού νοήματος στη τέχνη, η ζωγράφος επιδιώκει να αποτυπώσει και να διερευνήσει όσα ένα πρόσωπο μπορεί ‘να πει’ μόνο του, αλλά και όσα η ίδια καταφέρνει να ερμηνεύσει» όπως έχει γράψει ο Ιστορικός Τέχνης Κωνσταντίνος Μπάσιος.

Η Έλσα Χαραλάμπους με εξαιρετικές σπουδές στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, έχει στο ενεργητικό της πάμπολλες συμμετοχές σε εκθέσεις εντόπιες και διεθνείς, ενώ έργα της βρίσκονται σε μουσεία και σε ιδιωτικές συλλογές.

«Επιλέγοντας μια κάποια, σχετική αφαίρεση των πραγματικών χαρακτηριστικών μιας φυσιογνωμίας και επιδιώκοντας μια σχεδόν αντιπαραθετική ή διαδραστική τοποθέτηση όλων αυτών των σχεδίων επάνω στις προθήκες της Παρόδιου Στοάς, επιτυγχάνει να συστήσει μια εφήμερη προσωπειο-τοιχογραφία. Μια οριζοντίωση που παρακολουθεί τον θεατή/διαβάτη...».

Διάρκεια: 16 Απριλίου -11 Μάίου 2018

Τόπος: Παρόδιος Στοά στην Αιόλου – Κολοκοτρώνη – Βασιλικής [Μοναστηράκι]

Για την  έκθεση έγραψαν  Διαδυκτιακά Μ.Μ.Ε καθώς και εφημερίδες. Η δουλειά της Παρουσιάστηκε από το κανάλι  EPSILON TV  ενώ πρόκειται να δώσει συνέντευξη στην ΕΡΤ 1

Η Έλσα Χαραλάμπους για τα εγκαίνια του «PASS age»

«Ένα ερώτημα που έπρεπε να μου απαντήσω είναι γιατί εκθέτω αυτή την δουλειά, που φέτος κλείνει 20 χρόνια από την δημιουργία της…. Το Παρελθόν στο παρόν …πέρασμα στο χρόνο «pass age» αυθόρμητα σχεδόν μου ήρθε η λέξη που ονομάζω την εικαστική δράση στους δυο χώρους. Ήρθε σαν κλειδί pass par tout…
Ας ξεκινήσω από την αρχή… Είναι μια δουλειά που είχε αξιολογηθεί ως άριστη από τους καθηγητές της ΑΣΚΤ ,’όμως  όταν την έδειξα σε δυο γκαλερί του Κολωνακίου για να εκτεθεί, θεωρήθηκε αντιεμπορική και τολμηρή για τα σαλόνια των πελατών τους… Χαρακτηριστικά  θυμάμαι η μια κύρια να μου λέει «…δε λέω είναι μια εξαιρετική ζωγραφική… αλλά  ποιος θα την αγοράσει… να βλέπει τα πρόσωπα αυτά στο σπίτι του κάθε μέρα…. Έχεις εσύ κόσμο να αγοράσει?…»Φυσικά και δεν είχα… Με πείραξε πολύ η ανώμαλη προσγείωση στην πραγματικότητα της αγοράς. Πιθανότατα βέβαια να ήταν ατυχής η επιλογή των γκαλερί που έκανα τότε… Τα σχέδια τυλίχτηκαν και καταχωνιάστηκαν…
Μετά από πολλά χρόνια συνάντησα τη ζωγράφο Λία Σταμοπούλου στην έκθεση Ελλήνων Καλλιτεχνών στη Σαγκάι και δεν πίστευα στα αφτιά μου όταν μου είπε με έκπληξη που κρυβόμουν τόσο καιρό. Είχε κάνει όταν φοιτούσα αφιέρωμα ένα κανάλι στην ΑΣΚΤ και ήμουν από αυτούς που βρήκαν να δουλεύουν στα εργαστήρια(δεν είχα άλλη ζωή).Φαντάζομαι από εκεί και από μια έκθεση στην Τεχνόπολη με νέους καλλιτέχνες είχε δει εκείνη και ο Νίκος Λούβρος συν ιδιοκτήτης με τη Λία του booze cooperative τα μεγάλα εξπρεσιονιστικά πορτραίτα και ήθελαν να με γνωρίσουν …
Χαθήκαμε και πάλι και η αφορμή να βρει το τηλέφωνό μου, ήταν η ιδέα του Κωνσταντίνου Μπάσιου συνεργάτη του καποδιστριακού πανεπιστημίου Αθηνών και ιστορικού τέχνης να δείξουν καλλιτέχνες το έργο τους στο Πέρασμα της βιτρίνας του Παν/μιου στην Αιόλου στα πλαίσια της αναβάθμισης του εμπορικού τριγώνου …
Βλέποντας την εξπρεσιονιστική συνάφεια του έργου της με το δικό μου , η Λία ,η πρώτη ζωγράφος που έδειξε εκεί τα δικά της έργα τον οκτώβρη με τίμησε με το να με συστήσει στον υπεύθυνο, Κ.Μ, ως πιθανή συνέχεια του project
Βρήκα έναν όγκο σχεδίων που έγιναν πριν και παράλληλα με τα λάδια σε τελάρα. Τα άνοιξα και με είδα πριν είκοσι χρόνια. Σιδέρωσα τα σχέδια παράλληλα  με το τσαλακωμένο παρελθόν Με αναγνώρισα και τα αναγνώρισα… Είδα μια τόλμη στην γραφή .Μου άρεσαν και θέλησα να κάνω το πέρασμα, σε μια περιοχή «πέρασμα» από το παρελθόν στο παρόν …Σκοπός μου είναι να δημιουργήσω ένα εξίσου τολμηρό, μέσα από την απλότητά του ,(πέρασμα της βιτρίνας με σχέδια) έργο σε όλη την βιτρίνα/Πέρασμα που να αξίζει το βλέμμα του περαστικού…».

Κριτική για το έργο της :

Πρόκειται για πορτρέτα μεγάλων διαστάσεων (1,50 x 1,30 m). Ο καθαρά εξπρεσιονιστικός τους χαρακτήρας προκύπτει από τις αδρές, σκληρές πινελιές τόσο των ασπρόμαυρων όσο και των έγχρωμων έργων. Στην περίπτωση των τελευταίων, εντύπωση προκαλεί η χρήση καθαρών έντονων χρωμάτων και η ανάδειξη των αντιθέσεων. Αναζητώντας καινούριες ποιότητες και υφές, συνδυάζει υλικά από διαφορετικές τεχνικές όπως κονίαμα, ψηφίδα, πάστα, δημιουργώντας ανάγλυφα μέρη πάνω στον καμβά.

Πολύ μεγάλη τόλμη χαρακτηρίζει τον τρόπο έκφρασής της. Έντονα χρώματα, δυνατά και τονισμένα περιγράμματα, διαστρέβλωση της γραμμής μέχρι την παραμόρφωση, υπερβολή είναι κάποια από τα εξπρεσιονιστικά χαρακτηριστικά που συνεπαίρνουν τον θεατή.

Είκοσι χρόνια μετά τη δημιουργία τους τα έργα αυτά διατηρούν αναλοίωτη τη ζωντάνια τους. “Βρήκα έναν όγκο σχεδίων που έγιναν πριν και παράλληλα με τα λάδια σε τελάρα. Τα άνοιξα και με είδα πριν είκοσι χρόνια. Σιδέρωσα τα σχέδια παράλληλα με το τσαλακωμένο παρελθόν. Με αναγνώρισα και τα αναγνώρισα…

Μου άρεσαν και θέλησα να κάνω το πέρασμα, σε μια περιοχή-πέρασμα από το παρελθόν στο παρόν …” εξηγεί η Χαραλάμπους.

‘Έτσι προέκυψε ο τίτλος της διπλής αυτής έκθεσης: Το Παρελθόν στο παρόν, ένα πέρασμα στο χρόνο. Aυθόρμητα σχεδόν της ήρθε η λέξη που σηματοδοτεί την εικαστική δράση στους δυο χώρους: «Pass age». Ήρθε σαν κλειδί pass par tout…

Ειρήνη Λεοντακιανάκου

Λέκτορας στην Ιστορία της Τέχνης

Πανεπιστήμιο Αιγαίου