Μέγαρο Καίσαρα

ΜΕΓΑΡΟ ΚΑΙΣΑΡΑ

Κείμενο, φωτογραφίες από τον κ. Χρήστο Θανόπουλο

Στην οδό Βαφειαδάκη 15, στα Βαπόρια, ανηφορίζοντας αριστερά από τον Ι.Ν. Αγίου Νικολάου, 100 μέτρα μετά το Μητροπολιτικό Μέγαρο (Μέγαρο Ταμβάκου) συναντάμε το νεοκλασικό μέγαρο Καίσαρα, δείγμα μεγαλοαστικής κατοικίας του δευτέρου μισού του 19ου αιώνα, με εξαιρετικό ζωγραφικό διάκοσμο στο εσωτερικό του. Κτίστηκε από τον συριανό μεγαλοδικηγόρο το 1850, για να στεγάσει την οικογένειά του. Πρόκειται για χαρακτηρισμένο διατηρητέο μνημείο από το Υπουργείο Πολιτισμού.

Για πολλά χρόνια έμενε κλειστό και ο χρόνος είχε αφήσει βαριά τα σημάδια του πάνω στο όμορφο κτίριο. Το 1993 η κ. Ουρανία (Ράνια) Κουϊμτζή Νικολοπούλου (Πρόεδρος του Συλλόγου Φίλων Νοσοκομείου Σύρου «Πρόσβαση») αγόρασε την οικία από την ενορία του Ι.Ν. Αγίου Νικολάου.

Η ανακαίνιση του μεγάρου έγινε από τον αρχιτέκτονα Γιώργο Ευρυπιώτη και κράτησε τρία χρόνια (1993–1996), υπό την αυστηρή εποπτεία του Υπουργείου Πολιτισμού. Τα παλιά κουφώματα συντηρήθηκαν και επανατοποθετήθηκαν. Συντηρήθηκαν επίσης, οι δύο διασωθείσες υπέροχες οροφογραφίες στη σκεπαστή βεράντα της αυλής και στην αίθουσα υποδοχής. Έγιναν τροποποιήσεις και επεκτάσεις, για να δημιουργηθεί ο σύγχρονος ξενώνας πολυτελείας.

Το αρχοντικό αναπτύσσεται σε τρία επίπεδα και στην αρχική του μορφή είχε στο ισόγειο αποθηκευτικούς χώρους, στον πρώτο όροφο κοινόχρηστους χώρους, όπως και σήμερα και στον δεύτερο όροφο τις κρεβατοκάμαρες και  καθιστικό. Η θέα από τον 2ο όροφο προς τον Ι.Ν. Αγίου Νικολάου και τα Λαζαρέτα, είναι άκρως εντυπωσιακή. Χαρακτηριστικά κιγκλιδώματα υπάρχουν στο μπαλκόνι του 2ου ορόφου, στην αυλή και σε παράθυρο του ισογείου και του 1ου ορόφου.

Ο επισκέπτης περνά την πύλη με την δίφυλλη ξύλινη πόρτα διακοσμημένη με ρόπτρο, εισέρχεται στην χαριτωμένη μικρή αυλή της οικίας και μέσω μαρμάρινης κλίμακας σε σχήμα γάμα ανεβαίνει στον 1ο όροφο με τη σκεπαστή βεράντα, που τη στολίζουν δύο λευκοί μαρμάρινοι αράβδωτοι Τοσκανικοί κίονες.

Στην οροφογραφία της σκεπαστής βεράντας υπάρχουν οκτώ τετράγωνα με επαναλαμβανόμενα γεωμετρικά μοτίβα, θυμίζουν θυρεό, σε αποχρώσεις του μπλε και της ώχρας, με πλαίσιο γύρω-γύρω, που δίνουν την εντύπωση φατνωμάτων. Με την είσοδο στην ευρύχωρη αίθουσα υποδοχής, εξαιρετικά φωτεινή λόγω των πολλών ανοιγμάτων περιμετρικά, το βλέμμα μαγνητίζει η μοναδική οροφογραφία με τα πολυποίκιλα χρωματιστά λουλούδια, πουλιά και φυτικά μοτίβα.

Εδώ η κατακερματισμένη οροφή, συναρμολογήθηκε με ειδική τεχνική και επανατοποθετήθηκε. Τις οροφογραφίες της σκεπαστής βεράντας και της μεγάλης σάλας συντήρησε και επανέφερε στην αρχική κατάσταση, η ζωγράφος – εικαστικός – συντηρήτρια (απόφοιτος της Σχολής Καλών Τεχνών) Έλσα Χαραλάμπους.

Μετά την αίθουσα υποδοχής υπάρχει η τραπεζαρία και ένα μικρότερο καθιστικό. Στο βάθος του 1ου ορόφου η κουζίνα με το κλασικό συριανό τζάκι για το μαγείρεμα και δίπλα ο χώρος που ήταν η εξωτερική πίσω αυλή και πλυσταριό. Τώρα έχει διαμορφωθεί σε μικρή τραπεζαρία και επίσης υπάρχει κλίμακα ανόδου από τον 1ο στον 2ο όροφο. Το ενδιαφέρον στοιχείο σε αυτό το χώρο είναι τα τρία μαρμάρινα πηγάδια, όπου το καθένα είναι στεγασμένο κάτω από πέτρινο τόξο-θόλο.

Στην πραγματικότητα τα δύο είναι στόμια πηγαδιών, ενώ το τρίτο είναι στόμιο της δεξαμενής (στέρνας), που συλλέγει το βρόχινο νερό από την ταράτσα. Έχουν διατηρηθεί οι παλιές αντλίες των πηγαδιών. Στα δωμάτια του 1ου ορόφου φιλοξενούνται κομότες, μια πορσελάνινη σόμπα, παλαιά αντικείμενα, συλλεκτικές πιατέλες, ασημικά, πίνακες των Δρούγκα, Μακρουλάκη, Φασιανού, κ.ά. Σε κρεββατοκάμαρα του 2ου ορόφου διατηρείται το παλιό σιδερένιο κρεββάτι της οικογενείας.

Μια ενδιαφέρουσα αναπαλαίωση σε ένα αρχοντικό-κόσμημα για την Ερμούπολη και την Σύρο.

Arrow
Arrow
Slider