Έκθεση στην Πινακοθήκη Κυκλάδων

Έκθεση στην Πινακοθήκη Κυκλάδων

Έκθεση στην Πινακοθήκη Κυκλάδων

«Από τις φλόγες του Αγώνα, ΑΘΗΝΑ – ΕΡΜΟΥΠΟΛΗ,

η αναγέννηση της Ελλάδας»,

8 Αυγούστου – 20 Οκτωβρίου 2021     

Κείμενο-φωτογραφίες : Χρήστου Θανόπουλου

Στην Πινακοθήκη Κυκλάδων, άνοιξε τις πύλες της στις 8 Αυγούστου 2021, η έκθεση «Από τις φλόγες του Αγώνα, Αθήνα – Ερμούπολη, η αναγέννηση της Ελλάδας». Ύστερα από επίμονες προσπάθειες του Δημάρχου Σύρου – Ερμούπολης κ. Νίκου Λειβαδάρα, της Αντιδημάρχου Πολιτισμού κ. Αλίκης Λεονταρίτη και την άριστη συνεργασία του κ. Κωνσταντίνου Τασούλα, Προέδρου της Βουλής των Ελλήνων, διοργανώθηκε η πολύ αξιόλογη έκθεση, στο πλαίσιο των εκδηλώσεων για την επέτειο των 200 ετών από την έναρξη της Εθνικής Επανάστασης του 1821.

Τα εικαστικά έργα, ελαιογραφίες, υδατογραφίες, χαρακτικά, του 18ου και 19ου αιώνα, Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών, προέρχονται από τη Συλλογή Έργων Τέχνης της Βουλής των Ελλήνων και από την ιδιωτική φιλελληνική Συλλογή Μιχάλη και Δήμητρας Βαρκαράκη. Την επιμέλεια της έκθεσης είχε ο Δρ. Θοδωρής Κουτσογιάννης, Έφορος της Συλλογής Έργων Τέχνης της Βουλής των Ελλήνων. Σταθερός συμπαραστάτης των πολιτιστικών δρώμενων της Σύρου είναι τα τελευταία χρόνια ο Συριανός Κώστας Βασιλάκης, στέλεχος της Βουλής των Ελλήνων. Οι δύο φωτογραφικές συνθέσεις που αφορούν την Ερμούπολη, είναι έργα του Δημήτρη Βαμβακούση. Οι παραδοσιακές ενδυμασίες προέρχονται από τη συλλογή του Λυκείου Ελληνίδων Σύρου. Οι συνεργάτες της Πινακοθήκης Κυκλάδων, με επικεφαλής τον κ. Γιώργο Αλτουβά, πέτυχαν για μια φορά ακόμη την άψογη παρουσίαση των έργων.

Η Ερμούπολη είναι η μοναδική ελληνική πόλη που φιλοξενεί αυθεντικά έργα της Βουλής των Ελλήνων, και αυτά τα έργα για πρώτη φορά εκτίθενται εκτός Βουλής.

Για να επιτευχθεί η Ανάσταση του Γένους προηγήθηκε ο μακρύς δύσκολος Αγώνας του 1821, από τις φλόγες του οποίου ξεπήδησε το ελεύθερο νεοελληνικό κράτος. Πρωτεύουσα του ορίστηκε η Αθήνα, η κατεξοχήν μητρόπολη της αρχαίας Ελλάδος. Η Ερμούπολη θα αναδειχθεί με τη σειρά της νεοκλασική πρωτεύουσα του νησιωτικού Ελληνισμού. Οι φλόγες του Αγώνα του 1821 δημιούργησαν έμμεσα τη νεοκλασική Ερμούπολη, οικονομικό και πολιτιστικό κέντρο της Ελλάδος, σε όλο τον 19ο αιώνα.

Η έκθεση ξετυλίγεται σε έξι ενότητες. Στην πρώτη ενότητα παρουσιάζεται το όραμα της Παλιγγενεσίας, ο πόθος του Ελληνισμού για την ελευθερία και την αναγέννηση του έθνους. Στη δεύτερη ενότητα απεικονίζεται ο νησιωτικός Ελληνισμός προεπαναστατικά. Στην τρίτη ενότητα παρουσιάζεται Η Αθήνα της κλασικής κληρονομιάς, με μνημειακές απόψεις της πόλης και των αρχαιοτήτων της. Στην τέταρτη ενότητα οπτικοποιείται Η νεοκλασική Αθήνα, όπως την οραματίστηκαν οι αρχιτέκτονες του Νεοκλασικισμού και όπως τελικά αποδόθηκε σε μνημειακά κτίρια, όπως η Βουλή των Ελλήνων. Στην πέμπτη ενότητα παρουσιάζεται η νεοκλασική Ερμούπολη, με φωτογραφικές αναπαραγωγές των εμβληματικών αρχιτεκτονικών μνημείων και γλυπτών της. Η έκθεση κλείνει με την έκτη ενότητα, Η Νέα Ελλάδα και εικόνες των απελευθερωμένων Νεοελλήνων στην καθημερινή τους ζωή, σε σχέση με το ιστορικό τους περιβάλλον.

Ο αρχαίος ελληνικός πολιτισμός υπήρξε μήτρα και πρότυπο του ευρωπαϊκού κλασικού πολιτισμού, ήδη από την Αναγέννηση (15ος αιώνας). Υπήρξε το υπόβαθρο πάνω στο οποίο στηρίχτηκαν τα ιστορικά δικαιώματα του ελληνικού έθνους για την αποτίναξη του τουρκικού ζυγού, αλλά και τροφοδότησε και αναζωογόνησε την απελευθερωμένη Ελλάδα, μέσω του Νεοκλασικισμού. Οι αθηναϊκές αρχαιότητες θα καταστούν σημείο αναφοράς για τον Φιλελληνισμό, το Ρομαντισμό και τον Νεοκλασικισμό του 19ου αιώνα.

Η πρώτη ενότητα ξεκινάει με τμήμα της Χάρτας του Ρήγα Φεραίου, χαλκογραφία, (Βιέννη 1797). Στη δεύτερη ενότητα ξεχωρίζει η άποψη του λιμανιού της Σύρας, επιζωγραφισμένη χαλκογραφία του Choiseul – Gouffier, από την έκδοση Voyage pittoresque de la Grèce (Παρίσι 1782). Γραφικό τοπίο της Κω, υδατογραφία σε χαρτί του William Page. Στην τρίτη ενότητα ξεχωρίζει Η άποψη της Αθήνας από τον Ιλισσό, σε ελαιογραφία του Johann Carl Neumann (1857) και Άποψη του Θησείου με την Ακρόπολη στο βάθος, υδατογραφία του Vincenzo Lanza. Απόψεις της Ακρόπολης σε υδατογραφίες των: Αγγέλου Γιαλλινά και Σπυρίδωνα Προσαλέντη, Ο Πύργος των Ανέμων, χαλκογραφία του Andrea Gasparini. Από την τέταρτη ενότητα προκαλεί εντύπωση Η φανταστική ανάπλαση της αρχαίας Αθήνας, υδατογραφία του Louis – François Cassas (1806), Το Πανόραμα της Αθήνας, λιθογραφία του August Ferdinand Stademann. Στην πέμπτη ενότητα συναρπάζουν οι φωτογραφίες της νεοκλασικής Ερμούπολης του Δημήτρη Βαμβακούση. Στην έκτη ενότητα της νέας Ελλάδας, υπάρχουν έργα: Κωνσταντίνου Βολανάκη Ψαράδες κοντά σε νησί, ελαιογραφία (1875), Άγγελου Γιαλλινά, Νικολάου Ξυδιά – Τυπάλδου, κ.α.

Συγχαρητήρια σε όλους τους συντελεστές της επετειακής έκθεσης, που τιμά την Ερμούπολη και δεν πρέπει να χάσει κανείς.

Βιβλιογραφία:

    • Κατάλογος της Έκθεσης: Από τις φλόγες του Αγώνα, Αθήνα – Ερμούπολη, η αναγέννηση της Ελλάδας, Βουλή των Ελλήνων, Αθήνα 2021.
    • previous arrow
      next arrow
      Slider